19 marca byliśmy na konferencji “Autonomous ship – Inevitable reality at sea”. Można by się zapytać “co SKALP ma wspólnego ze statkami autonomicznymi?”. Otóż prawie nic (na razie). Ale już do automatycznego transportu morskiego mu dużo bliżej.
Adam Strużyński prezentował “Duckie Town” jako platformę do nauczania i popularyzacji zagadnień związanych z autonomicznymi pojazdami w kontekście autonomicznego portu. Tylko nie myślcie, że chcemy żeby w portach jeździły małe roboty z kaczkami. Nawet my nie jesteśmy tak szaleni. Duckie Town ma prosty cel: edukację w zakresie autonomicznych pojazdów i sztucznej inteligencji. Są to technologie które zmienią wszystkie dziedziny naszego życia i gospodarki, wliczając w to transport morski. Będziemy potrzebowali specjalistów zajmujących się tymi tematami. Dlatego w Stowarzyszeniu uważamy za ważne dostarczanie narzędzi i środowiska w którym nauka tych tematów będzie na tyle łatwa na ile jest to możliwe. Powiedzmy sobie szczerze, roboty są trudne. Software,hardware, elektronika, silniki, instalacja Linuxa, skomplikowane systemy wymagają szerokiego spektrum umiejętności. Korzystając z doświadczeń zdobytych przy projektach dużych robotów w naszej organizacji, wiemy jak dużo rzeczy może pójść nie tak, zniechęcając do dalszej nauki. Samo znalezienie kogoś kto będzie umiał “pospinać” wszystkie te dziedziny jest już niemałym wyzwaniem. I dlatego robimy DuckieTown w SKALPie, miejscu w którym spotykają się ludzie z bardzo różnych środowisk zajmujących się różnymi rzeczami.
Dodatkowo mamy pomysł jak dołożyć coś od siebie do całego systemu DT. Jesteśmy w Gdańsku, nad morzem, mamy kilka fajnych portów dookoła. Widzieliście kiedyś jak działają suwnice kontenerowe? Pomyśleliśmy, że może da się zrobić coś fajnego, coś co poprawi ich działanie? A gdyby tak suwnice działały same, bez operatora? Jak musiałby wyglądać system który identyfikuje i układa kontenery? Co jest ważne i co jest problematyczne w działaniu takiego systemu? Na te wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć robiąc suwnicę która będzie działać z DuckieBotami.
Podczas konferencji oprócz prezentacji koncepcji autonomicznej suwnicy inny z członków naszego Stowarzyszenia, Wojtek, też miał niemało do powiedzenia w kontekście autonomicznego transportu morskiego. Wojtek jest prawnikiem i zajmuje się aspektami prawnymi związanymi z autonomicznymi pojazdami. Na konferencji mówił o polityce prawnej wdrażania statków autonomicznych w ramy międzynarodowego prawa morskiego.
Więcej informacji o konferencji znajdziesz na stronie Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.